Het is belangrijk te begrijpen dat een ontwerper niet alleen werkt op het gebied van het ontwerpen van de visuele presentatie van een produkt, maar ook kan werken op andere gebieden waarin hij ervaring heeft. Zo kunnen ontwerpers betrokken zijn bij het proces van bedrijfsontwikkeling en andere gebieden zoals de uitvoering van het bedrijfsplan. Dit is vergelijkbaar met het omgaan met grafische kunst: een ontwerper moet begrijpen wat het werkelijke doel van het produkt is, wat de klanten verlangen en vervolgens een ontwerp maken dat dit omvat.
De taakomschrijving van een ontwerper varieert van een “schilder voor de kunstenaar” tot de “meester van alles wat gedaan moet worden”. Het is een goede gewoonte voor grafisch ontwerpers om zichzelf te zien als de grafisch kunstenaar die wordt opgeroepen om een bepaald idee te creëren. Zij kunnen dan de ontwerper zijn om deze ideeën uit te voeren. Ontwerpers gaan meestal aan de slag voordat zij volledig voorbereid zijn en dat niet alleen, zij moeten dus extra tijd uittrekken voor onderzoek, anders kunnen zij anders te werk gaan.
Bij veel grafische projecten wordt een beroep gedaan op een ontwerper om uit te leggen en aan te bevelen hoe een project moet worden aangepakt. Dit kost meestal meer tijd dan nodig is om aan een project te beginnen, maar uiteindelijk is het een grote hulp.
Volgens een enquête van Marketing Today is 86% van alle eigenaars van kleine ondernemingen van plan om tegen 2011 online aanwezig te zijn. Om aan deze behoefte te voldoen, is er veel vraag naar grafisch ontwerpers. In de meeste gevallen wordt een ontwerper gevraagd om suggesties te doen voor de keuze van de juiste kleuren en waar mogelijk marketingadvies te geven. Ook wordt een ontwerper vaak gevraagd om advies te geven over het aantrekken van bezoekers en hen om te zetten in klanten.
Er zijn zes belangrijke redenen om in grafische vormgeving te werken:
1. Om kleur en stijl toe te voegen aan de website of bedrijfspagina.2. Om de aandacht te vestigen op uw bedrijf of product.3. Om uw bedrijfshandtekening of -artikel weer te geven op gedrukte visitekaartjes, t-shirts of andere marketingartikelen of banners.4. Om een vleugje glamour toe te voegen aan producten.5. Om een professioneel imago te handhaven.6. Om een professioneel profiel op het internet te creëren.
Grafisch Ontwerp heeft de laatste tien tot vijftien jaar een hoge vlucht genomen, en vormt een goede bron van inkomsten voor veel mensen die graag hun on-line bedrijf runnen.