Een website is een 100% ontwerpproces! Het is het eerste wat een bezoeker ziet. De inhoud, de gebruikersinterface en de look & feel van de website is de boodschap die wordt geprojecteerd en gedeeld met de webgemeenschap. Relaties die geen kwaad kunnen. Het is bedoeld om gezien te worden door zo veel mogelijk mensen – miljoenen tot miljarden. Deze inhoud heeft heel weinig te maken met verkeer, conversies of kosten.
In sommige studies staat zelfs dat Google de primaire bron is voor 13% van het webverkeer. Dat betekent dat de eerste persoon die op uw site klikt, zij het via Google, een zoekmachine of een verwijzing van een vriend, de enige kans is die u heeft om uw merk op te bouwen en onder de aandacht te brengen. Die persoon kan wel of niet kopen, ze zullen zeker andere dingen zien die je te bieden hebt als ze geen betrokkenheid hebben met een merk of bedrijf. Online zal er een enorm aantal bezoekers zijn.
Ik heb veel studies gezien waaruit blijkt dat webgebruikers vrij gericht zijn met wat zij zoeken en niet erg bedreven (kunnen of willen) zijn in of zich bewust zijn van het internet. Het Internet is een navigeerbaar wereldwijd fenomeen van hulpbronnen en inzicht geworden. In de komende jaren is het van cruciaal belang dat bedrijven bewust nadenken over de reden waarom een bezoeker op hun website daadwerkelijk zou moeten converteren, en deze reden identificeren en leveren. Op die manier wordt het van even groot belang om zoveel mogelijk bezoekers naar uw website te trekken.
Ten eerste moet het ontwerpbureau begrijpen dat een ontwerprichtlijn niets anders zegt dan dat: uw ontwerprichtlijnen zijn richtlijnen die moeten worden gevolgd, tenzij u een bureau inhuurt om het werk voor u te doen.
Ten tweede is uw website een gelegenheid om de geesten van klanten te prikkelen op een klantgericht, online platform dat geen geografische beperkingen kent.
Dit is ook waar kleine en grote bedrijven met elkaar concurreren, omdat in de echte wereld niet alleen jouw dubbeltje telt, maar ook de miljoenen van je klant.
De concurrentie wordt gecompenseerd door gebruiksvriendelijke interactieve en visuele elementen die zorgen voor een gebruikerservaring die maakt dat ze terug willen komen, doorverwijzen of partner willen worden van uw bedrijf.
Een website die in het oog springende kleurencombinaties en andere kleine details heeft waardoor hij er net zo uitziet als uw concurrent is beter dan een website die er net zo uitziet als uw concurrent. De ontwerpstudio moet professionals hebben die dit concept tot in de kern begrijpen.
Wat doet een webdesigner?
1. Attentie
Een site moet aantrekkelijk zijn voor uw doelgroep en aantrekkelijk zijn voor de mensen aan wie u verkoopt.
2. Consistentie
Communiceer uw merk op een manier die consistent is voor uw doelpubliek.
3. gebruikersvriendelijkheid
Dit is een veelgemaakte fout. Het is veel gemakkelijker voor een gebruiker om online door uw website te navigeren als het voor hen heel gemakkelijk is. Waarom? Ze zullen hun tijd niet gebruiken om over uw menu te lezen of op advertenties van derden te klikken. Ze willen meer over u te weten komen, u bent de gelegenheid voor het bedrijf om te spreken en uw boodschap over te brengen.
4. Winst
Dit is het hele punt. De site is een one-stop-shop voor al uw stijlen. Alles voor zaken. Alles voor vrije tijd. Alles voor familie en voor alles daar tussenin.
5. Kwaliteit
Dit is echt een ander probleem, vooral omdat dit gebeurt doordat de code “flash based” is, vergelijkbaar met hoe een bezoeker in een gebouw kan komen en je moet betalen voor het gebouw en de witruimte van het gebouw niet het beste is en de bezoekers er in wezen uitstappen. Ze willen weten dat de site waar ze op zijn morgen nog beschikbaar zal zijn. Kwaliteit gaat ook over de organisatie en consistentie van de informatie die op de site staat. Hoe gemakkelijk is de navigatie? Kunnen ze hun weg vinden op de site? Gemakkelijk betekent ook dat de inhoud in de juiste context staat met de juiste plaatsing van trefwoorden. Websites van kleine bedrijven zijn niet hetzelfde als die van middelgrote bedrijven. Op een bepaald moment moet de website de verschillen begrijpen en in staat zijn om onderscheid te maken tussen verschillende soorten professionals zoals werknemers, freelancers en aannemers door hun profielen.
6. Methode van optreden
Het moet een navigatiesysteem bieden dat een bezoeker tot de conclusie brengt dat hij ofwel een product kan kopen, ofwel een verbintenis kan aangaan om lid te worden of hij zal uit uw database worden verwijderd. Daarom moet de “oproep tot actie” duidelijk en beknopt zijn en verschillende vormen aannemen.
7. Ervaring
Een mens heeft maar zoveel tijd, dus de snelste en handigste manier om de actie die u wilt dat hij onderneemt, uit te voeren, is hem te vertellen hoe. Maar ook al zijn snelheidsmaatregelen belangrijk, niet alles kan snel. Vergeet niet dat we met de technologie leven en weten dat het “meer is meer” van alles wat we doen. Gewoon omdat we iets sneller kunnen doen, betekent niet dat het altijd zo zal zijn.